LOFOTEN TOURIST ENTERPRISES AS
N-8392 Sørvågen, Lofoten Islands,
Norway.
Firmaet er nå nedlagt etter 18
års drift. Virksomheten er overtatt av nye, yngre krefter. Klikk
her for mer
informasjon.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Web:
www.lofoten-info.no -
E-mail: lte@lofoten-info.no
(Established 1987) |
|
LTEs engasjementer innen miljøbasert reiselivs-
og lokalsamfunnsutvikling
1973-86
Skole – forskning – lokalsamfunn
Allerede fra 1970-tallet var mange av initiativtakerne og aksjonærene i LTE
gjennom den lokale grunnskolen og i samarbeid med skoleforskere ved
Universitetet i Tromsø, sterkt involvert i nasjonale banebrytende pedagogiske
tiltak, som Lofotprosjektet og Dataprosjektet i grunnskolen.
1987
Etablering av Lofoten Tourist Enterprises AS
Begrensninger i fiskeriene, sentralisering og akselerert fraflytting bidro til
at LTE AS ble stiftet som et redskap for natur- og kulturbasert innovasjon og
nyskaping i distriktet. Selskapet startet straks med realiseringen av følgende
tiltak som har fått stor betydning for utviklingen av reiseliv og kultur i
området. LTE jobbet hele tiden i nettverk nasjonalt, regionalt og lokalt.
1987-2004
Kulturprosjekter
Bl.a. etablering og drift av Norsk Fiskeværsmuseum, Å i Lofoten, Norsk
Telemuseum, Sørvågen og MUSAM-Lofoten – regionalt musealt samarbeidsorgan.
Derunder tiltak innen
innsamling og forskning
registrering, bevaring, utstilling, sikring og vitalisering av kulturminner
natur-, kulturminne- og fornminneforvaltning med bygningsvern
dokumentasjon, standardisering og samordning
rådgiving, sikring og konservering innen lokalt kulturvern
kunnskapsoppbygging
inter-kulturelle formidlingstiltak (opplevelsesvitenskap)
publikumsrettede tilbud til turister, barn og skoleverket
steds- og næringsutvikling
1987 – 2004
Reiselivsutvikling
Organisering
Reiselivs- og turistkontor ble utviklet av LTE som fortsatt driver dette for
kommunene Flakstad og Moskenes.
Det er helårs åpent som vertskaps- og informasjonskontor og som sekretariat for
interkommunal reiselivsforening og styringsgruppe, og samarbeidsorgan overfor
det regionale Destination Lofoten AS.
Kontoret har gjort et betydelig arbeid med produkt- og områdeutvikling,
kvalitetssikring og synliggjøring av vår kultur- og miljøprofil.
Produktutvikling
Miljøbaserte aktivitets- og attraksjonstilbud på sjøen, i fiskeværene og i
fjellet – med kontinuerlig kvalitetssikring og oppdatering. Se våre nettsider
(http://www.lofoten-info.no)
Informasjon, markedsføring og salg
Herunder bl.a. utvikling av
- Omfattende internettsider (http://www.lofoten-info.no) som presentasjons-,
markedsførings og salgskanal for områdets reiselivsprodukt, derunder
direktekanal for bestillinger og booking.
(Lofotens første turistinformasjon på internett, 1997)
- årlig informasjons- og aktivitetsbrosjyre, «Flakstad og Moskenes Guide», med
gjennomført miljøprofil.
- konferansemappe nyttet i profilering og markedsføringen av området
- presentasjonsbrosjyre nyttet i profilering og markedsføringen
- informasjonsvideo og CD for området
Turproduksjon og turoperasjon
Produksjon og salg av opplevelsespakker i Lofoten i det nasjonale og
internasjonale marked gjennom LTEs delvirksomhet ”Lofoten Incentive”.
1987 – 2003
Kompetanseutvikling innen miljøbasert reiselivs og –
lokalsamfunnsutvikling og IKT
Utdanningstilbud fra grunnskole- til voksenopplærings- og høgskolenivå.
Se www.lofoten-info.no/education (inkluderer nedlastbar brosjyre i pdf-format).
1987-2004
Konsulent- og foredragsvirksomhet
Formidling av ideer og erfaringer lokalt, nasjonalt og internasjonalt.
2003-
Stedsutvikling - tilflytting
Sørvågenprosjektet
Steds- og næringsutvikling i praksis - en videreføring av
lokalsamfunns-utviklingen i området gjennom 30 år.
Se www.sorvagen.no
2004 -
Studie- og forskningsstasjon i Lofoten
Denne søkes nå planlagt i samarbeid med høgre utdanningsinstitusjon.
Toppen |