Emner som behandles under studiet
Lokalsamfunn, natur og kultur/historie
Mål
Kurset skal utvikle en kritisk holdning til ideer og prinsipper for bærekraftig ressursforvaltning og utvikling av små samfunn - og forståelse av natur og kultur som reiselivsressurser.
Innhold
- Nordnorsk kulturhistorie, tradisjon og identitet
- Natur og naturforståelse som grunnlag for samfunn og bosetting
- Bærekraftige næringer og livsformer sett i historisk perspektiv
- Økologisk, etisk, juridisk og politisk grunnlag for bruk av natur- og kulturressurser i reiselivs- og lokalsamfunnsutvikling
- Forholdet mellom sentrum og periferi sett i historisk perspektiv
- Lokalsamfunnet og globaliseringen nye utfordringer og muligheter
|
|
|
|
Lokalsamfunns- og destinasjonsutvikling
Mål
Studentene skal kunne analysere et sted og foreslå profil og produktprioritering. Det skal lages en strategisk plan for lokal reiselivsutvikling.
Innhold
- Reiselivsproduktet - produktforståelse på område- og stedsnivå
- Betydningen av ”det autentiske” når reiselivet skal utvikles
- Natur- og kulturgitte forhold på stedet, hva finnes av opprinnelige eller lagde produkter
- Produktutvikling - steders profilering, ”image” og posisjon
- Reiseliv og etikk
- Ulike forvaltningsregimer og -teknikker knyttet til bærekraftig natur- og kulturturisme
- Entreprenørskap
- Strategisk plan og produkttiltak knyttet til destinasjonsutvikling
- Lokal organisering av reiselivet: Mål, midler, former for samarbeid og nettverksbygging
- Pedagogikk og metodikk - interkulturell formidling nasjonalt og internasjonalt
- Kompetanseutvikling og -overføring.
Reiselivsmarkedsføring og e-handel
Mål
Kurset skal gi deltakerne innføring i reiselivsmarkedsføring med særlig fokus på e-kanalen.
Nye måter å utføre handelstransaksjoner på gir nye muligheter for småbedrifter og lokalsamfunn. Studentene skal gis innsikt og ferdigheter i å løse disse utfordringene og kunnskap om e-handelens utvikling og potensiale. De skal lage en markedsplan for destinasjonen.
Innhold
- Forbrukeratferd
- Segmentering i reiselivsnæringen
- Stedsintern informasjon, motivasjon og markedsføring
- Relasjonsmarkedsføring og kundeoppfølging
- Kvalitetsledelse i reiselivsnæringen
- Profilering og merkevarebygging i reiselivetInternettmarkedsføring og -salg distriktenes nye vekstmulighet?
- Eksempler på utvikling og oppbygging av web-sider
- Integrert markedsplanlegging - bruk av lokale konkurransemidler.
Metode
Mål
Studenten skal gis innsikt i og kunnskap om
- hvordan man planlegger, utreder og gjennomfører et godt utviklingsprosjekt.
- de metodiske krav som stilles til planlegging og gjennomføring av et større skriftlig utredningsarbeid.
- innholdsmessige krav til en kvalitativ god utredningsskisse/ forskningsskisse.
Innhold
- Planlegging, utredning og gjennomføring av et utviklingsprosjekt
- Innføring i utredningsarbeid, aksjonsforsknings- og utviklingsarbeid
- Valg og avgrensning av tema
- Ulike tilnærminger i forhold til tema og problemstilling
- Krav til problemstillinger
- Utvikling av design
- Litteratursøk og litteraturvurdering.
Click her for å fortsette...
Tilbake |
|
|