Emner som behandles under studiet

Lokalsamfunn, natur og kultur/historie

Mål

Kurset skal utvikle en kritisk holdning til ideer og prinsipper for bærekraftig ressursforvaltning og utvikling av små samfunn - og forståelse av natur og kultur som reiselivsressurser.

Innhold

  • Nordnorsk kulturhistorie, tradisjon og identitet
  • Natur og naturforståelse som grunnlag for samfunn og bosetting
  • Bærekraftige næringer og livsformer sett i historisk perspektiv
  • Økologisk, etisk, juridisk og politisk grunnlag for bruk av natur- og kulturressurser i reiselivs- og lokalsamfunnsutvikling
  • Forholdet mellom sentrum og periferi sett i historisk perspektiv
  • Lokalsamfunnet og globaliseringen – nye utfordringer og muligheter

Lokalsamfunns- og destinasjonsutvikling

Mål

Studentene skal kunne analysere et sted og foreslå profil og produktprioritering. Det skal lages en strategisk plan for lokal reiselivsutvikling.

Innhold

  • Reiselivsproduktet - produktforståelse på område- og stedsnivå
  • Betydningen av ”det autentiske” når reiselivet skal utvikles
  • Natur- og kulturgitte forhold på stedet, hva finnes av opprinnelige eller lagde produkter
  • Produktutvikling - steders profilering, ”image” og posisjon
  • Reiseliv og etikk
  • Ulike forvaltningsregimer og -teknikker knyttet til bærekraftig natur- og kulturturisme
  • Entreprenørskap
  • Strategisk plan og produkttiltak knyttet til destinasjonsutvikling
  • Lokal organisering av reiselivet: Mål, midler, former for samarbeid og nettverksbygging
  • Pedagogikk og metodikk - interkulturell formidling nasjonalt og internasjonalt
  • Kompetanseutvikling og -overføring.

Reiselivsmarkedsføring og e-handel

Mål

Kurset skal gi deltakerne innføring i reiselivsmarkedsføring med særlig fokus på e-kanalen.

Nye måter å utføre handelstransaksjoner på gir nye muligheter for småbedrifter og lokalsamfunn. Studentene skal gis innsikt og ferdigheter i å løse disse utfordringene og kunnskap om e-handelens utvikling og potensiale. De skal lage en markedsplan for destinasjonen.

Innhold

  • Forbrukeratferd
  • Segmentering i reiselivsnæringen
  • Stedsintern informasjon, motivasjon og markedsføring
  • Relasjonsmarkedsføring og kundeoppfølging
  • Kvalitetsledelse i reiselivsnæringen
  • Profilering og merkevarebygging i reiselivetInternettmarkedsføring og -salg – distriktenes nye vekstmulighet?
  • Eksempler på utvikling og oppbygging av web-sider
  • Integrert markedsplanlegging - bruk av lokale konkurransemidler.

Metode

Mål

Studenten skal gis innsikt i og kunnskap om

  • hvordan man planlegger, utreder og gjennomfører et godt utviklingsprosjekt.
  • de metodiske krav som stilles til planlegging og gjennomføring av et større skriftlig utredningsarbeid.
  • innholdsmessige krav til en kvalitativ god utredningsskisse/ forskningsskisse.

Innhold

  • Planlegging, utredning og gjennomføring av et utviklingsprosjekt
  • Innføring i utredningsarbeid, aksjonsforsknings- og utviklingsarbeid
  • Valg og avgrensning av tema
  • Ulike tilnærminger i forhold til tema og problemstilling
  • Krav til problemstillinger
  • Utvikling av design
  • Litteratursøk og litteraturvurdering.

Click her for å fortsette...
Tilbake

LTE - Reiselivsskolen i Lofoten, N-8392 Sørvågen. Tel. 76 09 15 55 E-mail: lte@lofoten-info.no