TILTAK OG RESULTATER:
(Vurderingene som følger, viser til punkt a, b, c, d, e og f under 4.2 delmål)
a) - Utviklingsfond for reiselivet ble opprettet fra 1994.
- Det ble etablert felles helårsåpent reiselivskontor for kommunene med ansvar for koordinasjon og utvikling av reiselivet. Et lokalt firma ble engasjert som koordinator.
- Det er i perioden stiftet reiselivsforeninger i begge kommunene
- Det ble nedsatt en interkommunal styringsgruppe for reiselivsfondet
Sammensetning 1995 - 97:
Ordførerne i kommunene
Næringssjefen i Flakstad
Rådmannen i Moskenes
Representant for reiselivsnæringa
Reiselivskontoret fungerer også som vertskaps- og informasjonskontor og som sekretariat for reiselivsforeningene og styringsgruppa.
Denne enkle lokale organisasjonsmodellen har virket effektivt i forhold til målsettingene.
Reiselivskontoret sammen med lokale bedrifter har for øvrig tatt initiativ til og samarbeidet med andre regionale organ om fellestiltak i Lofoten, spesielt profileringen og markedsføringen mot inn- og utland. (Messer, kampanjer, annonsering, vertskapsfunksjoner og visningsturer mm.)
b) Selv om mye gjenstår har kontoret lyktes med utvikling og sikring av en del service- og aktivitetstilbud i skulder- og vintersesong. Her vil vi særlig nevne:
- Helårs betjent reiselivskontor
- Informasjons- og koordinasjonstiltak om åpne tilbud utenom høgsesong
- Videreført arbeidet med å sikre og utvide «Fiskebåtferie Lofoten» til også gjelde skulder- og vintersesong.
- Igangsatt og støttet opp om arrangementstilbud knyttet opp til Lofotfisket i mars-april
c) Reiselivskontoret - i samarbeid med reiselivsnæringa, reiselivsforeningene og den interkommunale styringsgruppa har gjort et betydelig arbeid med produkt- og områdeutvikling, kvalitetssikring og synliggjøring av vår kultur- og miljøprofil.
Herunder
- dokumentasjon (foto/tekst) av lokaliteter der miljøinnsats viser seg særlig påkrevet
- registrering av skader og behov for vernetiltak i fjellet
- tiltak til styrking av bygningsvernet og miljøvernet for øvrig
- bedring og sikring av alle tilbudene sommerstid
- aktivitets- og attraksjonstilbud på sjøen, i fiskeværene og i fjellet
- årlig informasjons- og aktivitetsbrosjyre (1988 - 1997); «Flakstad og Moskenes Guide»
- konferansemappe nyttet i profilering og markedsføringen av området
- farge-presentasjonsbrosjyre nyttet i profilering og markedsføringen av området
informasjons- og motivasjonsvideo for området - nyttet som informasjon ombord i Vestfjordfergene, på informasjonskontorene (Flakstad, Moskenes og Å) og i bedriftene,
- omfattende presentasjon på internett (http://www.lofoten-info.no)
Jfr. vedlagt materiale.
- CD-ROM om området med fargebilder, filmsnutter, tekst, lyd, internettlinker, osv.
«Reiselivsskolen i Lofoten» , Sørvågen var virksom i perioden 1987 - 93. Den fikk meget stor betydning for kompetanseoppbygging og reiselivsutvikling i området.
I 1997 ble det i samarbeid med Senter for Næringsutvikling (SNU), Bodø gjennomført kurs for reiselivsbedrifter i området.
d/e/f) FISKEBÅTFERIE LOFOTEN har fra 1990 vært «flaggskipet» blant de organiserte aktivitetstilbudene i området. (Jfr. vedlagt informasjon)
Sikring og videreutvikling av tilbudene har vært et krevende men nødvendig arbeid.
Følgende organiserte sjørettede opplevelsestilbud ble formidlet somrene 1994-97:
1. "Fisker for en dag", fisking med ekte Lofot-skøyte
2. "Lofotfiske", fisking / fiskemåltid på Fiskeværsmuseet m/guiding
3. "Hulemalerier og midnattssol m/ guiding
4. Opplevelsestur til Moskstraumen m/ guiding
5. "Opplev Lofoten fra havet", Reinefjordene - Nusfjord
6. Midnattsoltur til Vindstad/Bunes
Se for øvrig i «Guiden» og internett (www.lofoten-info.no.)
Kapasiteten på enkelte av disse tilbudene er utvidet til også å gjelde skulder- og vintersesong.
.