Kirke-, Utdannings- og Forskningsdepartementet (KUF) | ||||||||
|
||||||||
KUF legger i St meld nr 42 (1997-98) Kompetansereformen grunnlag for nye og lovende tiltak innen utdanningen i distriktene.
Her følger en del utdrag fra "Kompetansereformen". Utdragene med våre uthevinger ser vi som særlig viktige for satsingen i vårt distrikt: Det vil være behov for stor variasjon i arenaer og metoder for å møte det store mangfoldet på etterspørselssiden ---. Dersom kompetansereformen skal kunne gjennomføres på en tilfredsstillende måte, vil det kreve en omfattende omstilling i det offentlige utdanningssystemet. --- Utfordringen for utdanningsinstitusjonene vil bli - i samarbeid med de frivillige studieorganisasjoner og andre aktører - å gi et fleksibelt og tilpasset tilbud for voksne uten at dette reduserer kvaliteten på grunnutdanningen for barn og unge ---. Nettverksbygging mellom utdanningstilbydere, virksomheter og lokale og regionale myndigheter for å bidra til den løpende kompetansehevingen i arbeidslivet, vil kreve en annen måte å tenke og arbeide på enn det som er vanlig i dag ---. Kompetansereformen må ha et bredt perspektiv. Det er viktig å trekke med alle grupper voksne, ikke bare dem som er i arbeidslivet eller som tilhører den organiserte delen av arbeidslivet ----. Planleggingen av kompetanseutviklingen i arbeidslivet må ta utgangspunkt i den bedriftsstrukturen Norge har. Norsk næringsliv består i stor grad av små og mellomstore bedrifter ----. Regionalperspektivet vil være sentralt i kompetanseutviklingen. Den økonomiske veksten de senere år har for en stor del kommet i næringer som er lokalisert i sentrale områder, ofte i servicenæringer. Etterspørsel etter arbeidskraft i sentrale strøk trekker lett folk ut av distriktene og svekker grunnlaget for næringsvirksomhet og sysselsetting. I perioden 1987-97 har 238 kommuner hatt nedgang i folketallet. Det er ungdom, og særlig unge kvinner, som flytter. Utdanningsnivået er jevnt over noe lavere i distriktene enn i sentrale områder. Det offentlige utdanningssystemet spiller ikke den aktive rollen i opplæringen av voksne som framtiden krever ---. En slik kompetansereform vil stille betydelige krav til omstilling i det offentlige utdanningssystemet for å kunne gi tilbud tilpasset voksnes erfaringer og livssituasjon. Samspillet mellom utdanningssystemet, de frivillige studieorganisasjonene og andre utdanningsaktører vil bli avgjørende - ikke minst ved bruk av moderne teknologi og fjernundervisning ----. Med den bedriftsstrukturen og det bosettingsmønsteret som eksisterer i Norge, er det viktig å ha kompetanseutviklingen i små og mellomstore bedrifter, enmannsbedriftene og utviklingen i distriktene i særlig fokus----. |
||||||||
Tilbake til idegrunlaget | ||||||||
|
||||||||
Klikk denne knappen for en fullstendig presentasjon av reiselivsnæringen i Flakstad & Moskenes. | ||||||||
|
||||||||
|